Business Lifestyle

4 SEO-tips om hoger in Google te komen

SEO tips

Iedereen wil natuurlijk met zijn website op de eerste pagina van Google staan. Hier is echter maar plek voor 10 websites. In deze blog vind je een aantal tips die jou helpen om 1 van deze 10 websites te worden én te blijven.

Zoekwoordenonderzoek

Kennis is macht. Als je weet waar je doelgroep op zoekt kun je deze kennis gebruiken om je website op deze zoekwoorden te optimaliseren. Een zoekwoordenonderzoek kun je met behulp van 3 hulpmiddelen doen:

  1. Gratis tools
  2. Betaalde tools
  3. Uit Googles gerelateerde zoekopdrachten

Als je gebruik maakt van gratis en betaalde tools krijg je daar vaak het zoekvolume van een bepaald zoekwoord bij. Bijvoorbeeld: op ‘Goedkope banketbakkerij’ wordt per maand 400 keer gezocht. Bij een betaalde (variant van een) tool kun je per dag meer zoekopdrachten naar zoekwoorden uitvoeren en krijg je per zoekopdracht meer suggesties voor relevante zoekwoorden.

Een manier om zonder tool aan voor jou relevante zoekwoorden te komen is met behulp van Googles gerelateerde zoekopdrachten. Als je bijvoorbeeld in de zoekbalk van Google ‘veldsla’ intypt krijg je automatisch suggesties als ‘veldsla salade’, ‘veldsla zaaien’ en ‘veldsla klaarmaken’. Deze suggesties kun je in de teksten op je website verwerken zodat mensen die op deze termen zoeken eerder op jouw website terechtkomen.

Tips voor SEO

Landingspagina’s aanmaken

Als je een boomkwekerij hebt is het natuurlijk niet handig om alle soorten bomen die je verkoopt op je hoofdpagina te ‘proppen’. Google zal dan door de bomen het bos niet meer zien.

Het is voor de ranking van je website veel beter om per soort boom een aparte landingspagina op je website te maken. Maak bijvoorbeeld aparte pagina’s gewijd aan bomen, heesters en overige vegetaties die door je bedrijf wordt verkocht. Door per pagina te focussen op een bepaalde zoekterm is het voor Google en je bezoekers veel duidelijker waar je websitepagina over gaat.

Teksten op de website optimaliseren

Als je al een website met meerdere pagina’s hebt is het verstandig om deze te onderwerpen aan een zoekmachine optimalisatie. Verwerk woorden in je teksten waar vaak op wordt gezocht en zorg voor een leesbare structuur door gebruik te maken van titels, alinea’s, opsommingen en tussenkopjes.

Let er echter wel op dat je het verwerken van zoekwoorden in je websiteteksten niet te erg overdrijft, want overmatig gebruik van zoekwoorden wordt door Google keihard afgestraft met een lagere ranking.

Daarnaast wil je natuurlijk niet alleen hoog in Google staan. Je wilt dat mensen jouw producten kopen. Als je dan alleen maar teksten op je website hebt staan die er op zijn gemaakt om Google te manipuleren heb je weinig kans dat ze websitebezoekers verleiden om bij jou een product te kopen.

Schrijf dus teksten die én geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachine én die daarnaast ook nog eens voor conversies kunnen zorgen.

Backlinkprofiel

Je website heeft de grootste invloed op je ranking in Google. Zorg er dus altijd voor dat je deze eerst volledig hebt geoptimaliseerd. Toch zul je met alleen een perfect geoptimaliseerde website geen hoge plek in Google behalen. Hiervoor is namelijk ook een backlinkprofiel voor nodig.

Het backlinkprofiel van je website bestaat uit alle websites die door middel van een link naar je website verwijzen. En hiervoor geldt: hoe meer websites naar je website verwijzen, hoe hoger je website in Google zal komen.

Deze websites moeten qua onderwerp echter wel relevant zijn voor datgene wat jij doet, want anders heeft het voor de ranking van je website geen zin. Een voorbeeld ter illustratie: als iemand uit Rotterdam aan jou verteld dat je bij een bepaald restaurant uit Rotterdam erg lekker kan eten geloof je dat eerder dan wanneer iemand uit Tokyo verteld dat je bij datzelfde restaurant uit Rotterdam lekker kunt eten. Hoe kan iemand uit Tokyo die nog nooit in Rotterdam is geweest namelijk weten dat het eten bij dat restaurant lekker is?

Zo werkt het ook in Google. Google hecht meer waarde aan linkjes (verwijzingen) van websites die iets gemeen hebben met jouw website dan aan linkjes van websites die over iets heel anders gaan dan datgene wat jij verkoopt.

SEO-optimalisatie uitbesteden

De bovenstaande tips kun je zelf proberen uit te voeren. Het is echter goed voor te stellen dat dit voor iemand zonder enige ervaring in zoekmachine optimalisatie erg lastig is. Daarnaast kost het optimaliseren van je website en het uitbreiden van je backlinkprofiel erg veel tijd. Wil je dus zeker weten dat de ranking van je website in goede handen is? Laat dan je website optimalisatie en je linkbuilding uitbesteden!

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply