Business

5 tips voor een goede planning

Het maken van een goede planning is niet voor iedereen even makkelijk. Maar het hebben van een planning kan je wel heel wat beter helpen met alle ballen hoog te houden. Zowel als moeder, huisvrouw en/of ondernemer. Veel mensen zijn bang dat ze met een planning zich aan een strak schema moeten houden. En daardoor niet meer flexibel zijn. Maar een planning werkt juist als ondersteuning en is niet iets definitiefs. Het is puur een houvast.

De tips die ik je ga geven qua planning komen uit eigen ervaring. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Combineer privé met zakelijk

Wat ik heb gemerkt is dat twee aparte agenda’s of twee aparte planningen voor privé en zakelijk dus niet werkt. Ben ik bezig met het een dan verlies ik overzicht over het ander. Daarom combineer ik beide in één planner waardoor ik veel beter zicht heb in hoeveel tijd ik aan wat besteed. Merk ik dat het werk me teveel opslokt dan plan ik wat meer vrije tijd tussendoor. Zie ik dat ik wel erg veel aan het huishouden besteed (geloof me, dat gebeurd eigenlijk nooit) dan kan ik weer wat meer werkgerelateerde taken inplannen.

Plan ruim in

Zorg ervoor dat je in je planning ook rekening houdt met uitloop en/of onvoorziene omstandigheden. Bijvoorbeeld een kind wat ziek wordt, een taak wat langer duurt dan gedacht of een vergadering die uitloopt. Houd er overigens niet alleen rekening mee maar plan deze ruimte ook in. Zorg er dus voordat je dag en je week niet bomvol zit en je meteen in de stress schiet wanneer er iets niet loopt zoals het hoort.

Hak grote taken in stukken

Voordat je begint met plannen maak je een lijst met alles wat er in een bepaalde tijd moet gebeuren. Sommige taken zijn groot, anderen wat kleiner. Doordat je soms zulke grote taken op je lijst hebt staan weet je van gekkigheid niet waar te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan “zolder opruimen” of “project A afronden”. Dit zijn te grote en vooral ook onduidelijke taken. Wanneer je het in stukken hakt dan is het niet alleen overzichtelijker, dan gebeurd het ook sneller. In plaats van de zolder opruimen zet je op je takenlijst ‘bovenste plank van grote kast opruimen’.

Stel prioriteiten

Wanneer je een to do lijst maakt lijkt alles even belangrijk. Want het moet allemaal gebeuren, hoe dan ook. Toch heeft niet alles evenveel prioriteit. Bepaal dus van te voren wat echt urgentie heeft en dus als eerste gedaan moet worden. Plan deze dingen dan niet allemaal op dezelfde dag in, maar ontdek ook daarin weer de gradaties. Je kunt namelijk niet alles op één dag. Daarnaast lijken sommige taken wellicht erg belangrijk, maar kan het prima een week wachten.

Slik kikkers

Zijn er taken waar je telkens tegenop zit en die je dus ook keer op keer uitstelt? Dit zijn je zogenaamde kikkers. Taken die je vervelend vind, te moeilijk of die gewoonweg te groot zijn om aan te pakken. Ook hierbij is het belangrijk om ze in stukken te hakken en om ze daarna elke dag in te plannen. Het liefst aan het begin van de dag. Wanneer je aan het begin van de dag deze nare klusjes of vervelende taken hebt afgevinkt zul je jezelf de rest van de dag goed voelen hierover. Plus je hoeft er niet meer tegenop te zien.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply