Business

Efficiënt werken, handige tips

Efficiënt werken, handige tips

Voor de een is het gemakkelijker om efficiënt te werken dan de ander. De ene mens is nou eenmaal chaotischer van aard dan de ander. Dat laatste biedt ook voordelen. Chaotische mensen hebben vaak een goed ontwikkeld creatief vermogen, een flexibele houding of zijn goed in multitasking. Echter, dit gaat vaak ten koste van de efficiency. Er zijn ook mensen die doorslaan in efficiency, wat weer ten koste kan gaan van bijvoorbeeld hun creativiteit.

Afleren van inefficiënte gewoonten

Herken je dit: je bureau ligt altijd vol met stapels papieren, je hebt een verzameling lege koffiekopjes om je heen en een stukje verfrommeld aluminiumfolie van je lunch ligt nog naast je beeldscherm? Je collega tegenover je heeft het perfect voor elkaar. Zijn bureau is leeg, papieren verdwijnen keurig in mappen of bakjes en zijn werk is altijd op tijd klaar. Hoe doet hij dit? Wees gerust, het is voor jou ook haalbaar. Het is een kwestie van discipline en het afleren van inefficiënte gewoonten.

Tips om efficiënter te werken

Houd overzicht door dagelijks een actielijst te maken. Stel daarvoor eerst een lijstje samen met alle activiteiten die gedaan moeten worden. Geef daarna aan welke urgentie en welke prioriteit ze hebben. Acties die prioriteit hebben en urgent zijn, plaats je bovenaan je actielijst. Schat in hoeveel tijd elke activiteit je gaat kosten en blokkeer deze tijd in je agenda. Verzamel kleine activiteiten en plan hier ook tijd voor in. Je e-mail checken of een telefoontje plegen bijvoorbeeld. Chaotische mensen zijn geneigd dit tussendoor te doen, met als gevolg dat je snel bent afgeleid.

Afronden en evalueren

Plan aan het einde van de dag een kwartier om na te gaan hoe je dag verliep. Welke activiteiten heb je kunnen afronden, welke acties heb je misschien verkeerd ingeschat qua tijd? Niet alles zal meteen perfect verlopen, gun jezelf deze leertijd en ben tevreden met het afleren van één inefficiënte gewoonte per week. Neem elke dag de tijd om je spullen op te ruimen en klaar te zetten voor de volgende dag. Zo begin je de dag erna weer met een leeg bureau. Dit ruimt niet alleen lekker op, ook je hoofd wordt er leger van.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply