Business

Invloed van een influencer

Invloed van een influencer

Influencers veroveren de sociamediakanalen en vervullen een steeds belangrijkere rol in de marketingcommunicatie. Aan de hand van persoonlijke video’s, blogs, vlogs en foto’s houden zij hun volgers op de hoogte van hun activiteiten, vooral via Instagram en YouTube. Ze bouwen hiermee een vertrouwensband op met hun volgers. Door hun openheid krijgen volgers het gevoel dat ze deze mensen persoonlijk kennen. Omdat influencers vaak grote aantallen trouwe volgers hebben, maken steeds meer bedrijven gebruik van influencers om hun nieuwe producten te promoten.

Historie van influencers

Eigenlijk wordt al jarenlang gebruikgemaakt van influencers. Bedrijven zijn zich al langer bewust van de kracht van mensen met invloed op hun doelgroep. Beroemde acteurs of tv-persoonlijkheden worden al van oudsher voor reclamedoeleinden ingezet. Onderzoek van Erasmus wees uit dat als mensen deze influencer leuk vinden, vanwege zijn of haar muziek of films bijvoorbeeld, dit hun koopgedrag positief beïnvloedt. De nieuwe influencer is echter meer het type girl next door. Meisjes herkennen zich bijvoorbeeld in de vele beautyvloggers. De nieuwe influencer is geen filmster of zanger, maar is iemand die met zelfgemaakte video’s en foto’s een grote groep volgers aan zich heeft weten te binden.

Influencers als marketinginstrument

Bedrijven maken slim gebruik van deze populaire nieuwe groep beïnvloeders. Hun volgers zien hen als een betrouwbare bron van informatie. Alles wat zij verkondigen, nemen volgers voor waar aan. Op deze manier zijn deze influencers bij uitstek geschikt om het aankoopgedrag van hun volgers te beïnvloeden via hun socialmediakanalen. Een filmpje of foto zorgt vaak voor een directe stijging van de aankopen. Bedrijven betalen deze influencers dus graag als ze in hun vlog positief praten over hun producten.

Betrouwbaarheid van de influencer

Influencers hebben hun populariteit te danken aan het feit dat het gewone meisjes en jongens zijn, in wie menigeen zich herkent. Hun zelfgemaakte content versterkt dit beeld. Dit maakt dat de betrouwbaarheid van hetgeen zij vertellen hoog is. De enorme bedragen die bedrijven betalen aan populaire influencers, hebben als gevolg dat beïnvloeders meer budget hebben om hun content professioneler te maken. Dit kan ten koste gaan van de betrouwbaarheid. Het kan daarom verstandiger zijn om influencers met minder volgers, maar wel met een specifieke interesse in te schakelen.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply