Business

Niet betalende klanten: zo ga je hiermee om

Elke ondernemer krijgt er wel eens mee te maken. Klanten die te laat betalen en zelfs niet betalende klanten. Dat is natuurlijk erg vervelend want in de tussentijd loop jij als ondernemer inkomsten mis en je moet er wel btw en belasting over betalen. Hoe je om gaat met niet betalende klanten vertel ik je in dit artikel.

Stuur een herinnering

Wanneer een betalingstermijn is verstreken is de eerste stap om een herinnering te sturen. Dat kan schriftelijk, via email maar ook telefonisch. Zorg wel dat deze vriendelijk of neutraal van aard is. Je wilt tenslotte niet direct de klant in het harnas jagen.

Soms is er namelijk een reden voor of is een herinnering genoeg voor de klant om alsnog direct tot betaling over te gaan. Is dat niet zo dan ga je over op de aanmaning.

Tijd voor de aanmaning

Wanneer je overgaat op het opstellen en versturen van een aanmaning is het goed om wel eerst je dossier op orde te hebben. Zorg ervoor dat je kunt aantonen dat jouw klant de algemene voorwaarden heeft ontvangen en aangenomen. Daarnaast moet degene aantoonbaar akkoord zijn gegaan met de factuur. Je moet aan kunnen tonen dat de levering heeft plaatsgevonden en er zeker van zijn dat de factuur ook goed is aangekomen.

De aanmaning verstuur je alleen wanneer je er echt niet uitkomt met een herinnering of andere vriendelijke manier. In de aanmaning vertel je ook welke actie je gaat ondernemen mocht er ook op deze brief niet gereageerd worden. Dat kan zijn de wettelijke rente doorberekenen maar ook het uit handen geven van de factuur aan een deurwaarder of incassobureau.

Deurwaarder of incassobureau

Heb je een aanmaning verstuurd en wordt de factuur alsnog niet betaald? Dan kun je overgaan tot de actie die je in de aanmaning beschreven hebt. Doe dit dan ook echt, want anders denkt de klant dat ze vaker kunnen wanbetalen.

Huur je alleen een incassobureau in zonder deurwaarder dan heeft dit bureau net zoveel bevoegdheden als jij zelf. Echter kan het zien van de naam van een incassobureau voor een niet betalende klant al reden genoeg zijn om alsnog te betalen. Er zijn ook incassobureaus met deurwaarders die zelfs een gerechtelijke procedure kunnen opstarten. Dit start met een dagvaarding en eindigt soms zelfs in het persoonlijk innen van het verschuldigde bedrag door de deurwaarder.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply