Business

Online zichtbaar zijn als ondernemer

Online zichtbaarheid. De meeste ondernemers, die niet onder een steen leven, weten inmiddels dat het belangrijk is om online zichtbaar te zijn. Echter rijst dan direct de vraag: hoe. Want alhoewel het voor sommigen misschien makkelijk lijkt is het dan niet. Want er zit nogal een verschil tussen zichtbaar zijn en dat mensen je ook werkelijk zien. En onthouden. En met name dat laatste is natuurlijk het belangrijkste. Mensen kunnen je wel zien. Als je net zo vluchtig uit hun hoofd verdwijnt als dat je er terecht kwam heb je er niet zoveel aan.

Dus hoe wordt je zichtbaar online en hoe zorg je ervoor dat je ook top of mind blijft? In dit artikel geef ik een aantal tips.

Bijna iedereen doet dit al

Wat je vaak als ‘excuus’ hoort is dat ondernemers zeggen “maar bijna iedereen doet dit al”. Dat lijkt misschien zo, maar daar vergist men zich in. Wat de precieze percentages zijn weet ik niet, maar als ik uitga op de ondernemers die ik spreek dan heeft 70% geen blog. Van de 30% die wel blogt zijn er slechts 10% die werkelijk met regelmaat bloggen. En dan heb ik het niet eens gehad over het gebruik van video, het opzetten van een e-maillijst, het gebruiken van social media en verder.

Er liggen dus meer dan genoeg kansen online.

Start met bloggen

Begin eerst met een onderwerpenlijst en start daarna met bloggen. Het slimste is om een dag in de maand in te plannen en op die dag aan het schrijven te gaan. Je pakt je onderwerpenlijst erbij en schrijft een stuk of 3/4 blogs. Hierna plan je ze in en je hebt de rest van de maand er geen omkijken meer naar. Door te bloggen positioneer je jezelf als expert. Google ziet wekelijks nieuwe content online komen en zal je site daardoor hoger beoordelen. Waardoor je ook weer beter gevonden gaat worden.

Het is slim om vanuit de blog een mailinglijst op te bouwen van trouwe lezers en volgers. Deel je namelijk wekelijks een blog via de nieuwsbrief is dat niet alleen extra service, het bouwt ook vertrouwen op. Wanneer jouw trouwe lezers dan op zoek zijn naar iemand met jouw expertise kloppen ze als eerst bij jou aan.

Gebruik Pinterest

Wil je nog beter gevonden worden en niet alleen via Google dan is het slim om ook Pinterest in te zetten. Door op Pinterest jouw blogartikelen en/of producten te delen wordt je ook via deze weg beter gevonden. Mensen zien je op een andere kanaal voorbij komen en je weet: mensen moeten je eerst een stuk of 7x zien voordat ze tot aankopen over gaan.

Laat jezelf zien op social media inclusief toegevoegde waarde

Zichtbaar zijn op social media is niet moeilijk. Elke dag een foto op Instagram plaatsen en een stukje tekst op Facebook en/of LinkedIn en je bent al zichtbaar. Maar deel je ook waardevolle content? Deel op social media stukjes uit jouw blog. Deel waardevolle tips. Inzichten. Motiveer en informeer. Zorg ervoor dat je een onuitwisbare indruk achterlaat. Wel een positieve natuurlijk.

Wat doe jij om zichtbaar te zijn online?

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply