Thuis werken heeft zo z’n voordelen, zeker voor een ondernemende moeder. Je betaalt geen huur voor kantoorruimte, je bent geen tijd kwijt aan reizen en als er een huishoudelijke taak zich aandient kun je dat relatief snel afhandelen. Je ben thuis om je pakketjes in ontvangst te nemen en bespaart mogelijk ook nog het geld voor een oppas of buitenschoolse opvang. Maar er schuilt ook het risico van afgeleid raken, uit je workflow getrokken worden en het overzicht over je taken verliezen. Wat kun je doen om thuis het overzicht over je werktaken te behouden?
Maandplanner whiteboard
Je taken ‘zichtbaar’ maken biedt vaak al een hoop rust. Wanneer je ze inplant of op een rijtje zet, weet je precies wat je nog te doen staat en in hoeverre ze in je planning passen. Je kunt op die manier ook prioriteren en plannen aan de hand van de deadlines. Schat je goed in (of ruim in) hoeveel tijd je voor een taak nodig hebt, dan kun je jezelf de rust geven van de wetenschap dat je weet wanneer je aan welke taak begint en dat je hem tijd kunt afronden. Om je te helpen om je taken en de planning daarvan inzichtelijk te maken, kun je een maandplanner whiteboard aanschaffen. Hierop kun je taken voor de hele maand inplannen en gemakkelijk ook weer wegvegen als je moet schuiven met taken. Alleen moet je natuurlijk wel oppassen dat de kinderen je planning niet in een onbewaakt moment wegvegen of erop gaan tekenen.
Papieren of elektronische agenda
Er zijn natuurlijk ook alternatieve manieren om je taken in te plannen. Je kunt voor een traditionele agenda gaan waarin je werkzaamheden noteert. Dit kan ook in een elektronische agenda of takenplanner. Er bestaan verschillende online opties hiervoor en ook verschillende apps, waarin je ook herinneringen kunt instellen. Nuttige apps zijn bijvoorbeeld TimeTree, Wunderlist, Any.do en Ike. Relatief kost het invoeren van een taak in een elektronische agenda of takenplanner wat meer moeite dan het noteren van je taak in een papieren agenda of op een whiteboard. Dit is een kwestie van voorkeur; de een zweert bij het ene, de ander bij het andere.
Aparte kantoorruimte vinden in huis
Plannen is één manier om de focus scherp te houden op je werktaken. Maar als je constant gestoord of afgeleid wordt, kun je nog zo’n mooie planning hebben, maar dan komt er weinig van terecht. Daarom is het niet verstandig om je werkplek op te zetten in een gezamenlijke ruimte zoals de woonkamer. Hoewel dat een goede plek is om toezicht te houden op de kinderen, is de kans dat je je er kunt concentreren op je werk beperkt. Daarnaast moet je in je woonkamer ook kunnen ontspannen, en als je er je werkplek van maakt, verlies je die associatie met ontspanning in deze ruimte. Daarom is het beter om kantoor te houden op een zolderkamer, in een bijgebouwtje of een kamer die over is. Daar kun je én je beter concentreren op je werk én je werk achter je laten als je de kamer verlaat en de letterlijk deur dichtdoet.
Rust inbouwen
Als ondernemer kun je wel aan het werk blijven. Maar op een gegeven moment zit je hoofd zo vol met werk dat je daardoor het gevoel dat je grip hebt op alles kunt verliezen. Daarom is het belangrijke om de broodnodige rustmomenten in te gelasten. Dit zijn momenten waarop je je hoofd wat rust gunt, zodat je daarna weer fris je werk kunt oppakken. Een wandeling maken kan daarbij bijvoorbeeld helpen.
No Comments