Business

Wat is het verschil tussen branding & online marketing?

Twee termen die nog wel eens door elkaar worden gehaald, branding en online marketing, allebei verschillende technieken om jouw bedrijf beter vindbaar te maken. In dit blog leg ik je uit wat het verschil is tussen branding & online marketing.

Branding

Bij branding vergroot je de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Je legt de nadruk op een product of dienst, je trekt de consument dus naar je toe door middel van branding. Beide technieken hebben een positieve invloed op het bedrijf, maar een ieder op zijn eigen manier. Adverteren met jouw logo of ander reclamemiddel is dus een techniek die onder branding valt. Wanneer je met je producten op een braderie aanwezig bent, is dat ook branding, je zorgt er namelijk voor dat de consument bekend raakt met jouw producten.

Bij branding moet je ervoor zorgen dat jouw huisstijl altijd herkenbaar overkomt. Adverteer je langs de weg met een grote banner, gebruik dan dezelfde huisstijl wanneer je dat in de krant wilt doen. Mensen zijn visueel ingesteld, en herkennen daardoor jouw bedrijf sneller. Bijvoorbeeld: met kerstmis de vrachtwagen reclame, we weten allemaal dat die van Coca Cola komt.

Een ander belangrijk aspect wat onder branding valt is het vertellen van jouw verhaal wat achter jouw bedrijf schuilt. Bijvoorbeeld: Lizzmedia is ontstaan nadat onze oudste dochter Lizzie geboren werd, 5 maanden na haar geboorte zei ik mijn vaste contract op bij mijn voormalige werkgever. De intentie was dat ik fulltime voor haar zou gaan zorgen, maar er kwamen werkzaamheden op mijn pad, waardoor ik ben gaan ondernemen. Inmiddels is dit bedrijf uitgegroeid tot een marketing management bureau.

Ook heb ik een webshop, welke vernoemd is naar haar Babylizz. Sinds enkele maanden heb ik ook een bedrijf vernoemd naar mijn jongste dochter Zoë Media Concepts, hieronder vallen allemaal kleine websites en webshops. Ik heb in mijn geval dus een duidelijk verhaal die ik kan vertellen.

Online Marketing

Bij online marketing duw je de klant naar jouw dienst of product. Je promoot een product of dienst op een actieve manier. Om te kunnen starten met online marketing is het belangrijk om te bepalen wie jouw doelgroep is. Daarna kun je gaan bepalen welke vorm van marketing het beste bij jou past. Bijvoorbeeld: social media marketing, Google Adwords etc.

Door een klein bedrag te investeren, kan jouw doelgroep er niet meer omheen. En ook bij online marketing is het belangrijk dat jouw branding goed in elkaar zit, want ook bij adverteren is het belangrijk dat je dezelfde manier van adverteren en dezelfde huisstijl aanhoud zodat mensen jouw bedrijf blijven herkennen. Heb jij nou helemaal geen kaas gegeten van branding & online marketing? Neem dan eens contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

 

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply