Business

Wat is SEO? En hoe zet je het in voor jouw bedrijf?

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Wil je dat jouw website of webshop bezoekers krijgt? Dan zul je SEO echt moeten inzetten voor jouw bedrijf. Wat het precies is, en hoe je het in kan zetten voor jouw bedrijf lees je in dit artikel.

Wat is SEO?

Search Engine Optimalisation, ook wel Zoekmachine Optimalisatie zoals ik hierboven al benoemde. Als je kijkt naar iets waarop je hebt gezocht, dan verschijnen daar 2 soorten zoekresultaten. Betaalde resultaten en statische resultaten. Deze laatste zijn organische zoekresultaten. Google bepaalt zelf wie er hoger in Google komt, daar hebben ze een aantal regels voor opgesteld. Een website die puur informatief is en dus bomvol met tekst, zal eerder in een top 3 verschijnen dan een website die leeg is.

In de basis draait SEO om 3 elementen, de techniek, on page optimalisatie en linkbuilding. En dat laatste zorgt ervoor dat jouw website die extra steun in de rug krijgt, en hoger scoort op relevante zoektermen. Linkbuilding is namelijk het verkrijgen van relevante links naar je website of webshop. In de techniek dien je ervoor te zorgen dat een website beter kan worden geïndexeerd door Google. En bij on page optimalisatie zorg je ervoor dat een website zoekmachine vriendelijk wordt ingedeeld.

Waarom SEO belangrijk is

Vroeger was het niet echt nodig, maar er zijn zoveel websites en webshops tegenwoordig, dat je je dat bijna niet meer kan voorstellen. Het optimaliseren is zo enorm belangrijk, omdat je ‘gratis’ bezoekers binnenkrijgt via de zoekresultaten. Althans, je betaalt Google niet voor de resultaten. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de gebruikers niet verder kijkt dan de eerste 4 resultaten die ze krijgen wanneer ze ergens op zoeken.  Ook is uit dit onderzoek gebleken dat maar 30% van de bezoekers op een advertentie klikt, en 70% klikt op de organische zoekresultaten. Daarom is SEO dus zo belangrijk om in te zetten voor jouw bedrijf.

SEO inzetten voor je bedrijf

Nu je weet wat SEO is en waarom het zo belangrijk is, kun je gaan kijken naar de manier waarop je SEO wilt gaan inzetten. Wanneer je hier nog niet veel verstand van hebt, is het wel aangeraden om hier zeer voorzichtig mee om te gaan, al dan niet een seo expert in te schakelen. Voor je gaat starten, moet je voor jezelf duidelijk maken op welke relevante woorden jij gevonden wilt worden, let daarbij op het volume en de concurrentie.

Om je website of webshop te optimaliseren kun je beginnen met het schrijven van SEO teksten. De teksten zullen relevant moeten zijn aan iets uit jouw website of webshop. Daarnaast moet het iets waardevols hebben waardoor jouw bezoekers het wel moeten lezen, want als dat gebeurd dan vindt Google dat ook interessant. Ik hanteer zelf altijd de minimale regel van minimaal 300 woorden, maar een artikel op mijn blog wordt meestal tussen de 500 en 1000 woorden.

Wanneer je WordPress als blogmedium gebruikt, dan moet je de Yoast SEO plugin installeren, deze helpt je al een heel eind op weg. Daarbij moet je ook letten op de volgende zaken in je artikelen: Titel, Meta-description, Inleiding, Tussenkopjes, Alt-teksten en de zoekterm.

Of ik jou kan helpen?

En of ik jou kan helpen, ik ben marketing manager en beheer een groot aantal zoekwoorden die in de top 10 staan. Mocht je vragen hebben, of wil je als marketing bureau mij inzetten als freelance marketeer? Stuur me dan even een mailtje op angela@lizzmedia.nl

 

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply