Natuurlijk wil je zo succesvol mogelijk worden als ondernemer. Je wil simpelweg zo veel mogelijk uit je bedrijf halen, maar ook uit jezelf. Dit kun je alleen bereiken door steeds te groeien. Heb je doel X bereikt, dan ga je door naar doel Y en uiteindelijk naar doel Z. Wel is het erg belangrijk om je pas te focussen op een nieuw doel als je het vorige doel hebt bereikt. Ben jij klaar om te groeien?
Je doelen evalueren
Je hebt bepaalde doelen voor jezelf opgesteld. De afgelopen maanden of jaren ben je druk bezig geweest deze doelen te bereiken. De enige manier om erachter te komen of je succesvol bent geweest in het bereiken van je doelen, is door jouw doelen te evalueren. Stel, je hebt jezelf het doel gegeven in een jaar tijd 200 klanten te vinden. Door jouw klantenbestand eens door te lopen, kom je er vanzelf achter of dit gelukt is. En heb je je gefocust op het creëren van een positief imago? Onderzoek dan eens hoe mensen tegen jou en jouw bedrijf aankijken en je komt er vanzelf achter of je jouw doel bereikt hebt.
Doel bereikt? Naar de volgende stap
Heb je jouw doel inderdaad bereikt? Dan ga je door naar de volgende stap. Je bepaalt op welk vlak je de komende maanden of jaren wil groeien en stelt hier een specifiek, duidelijk en haalbaar doel voor op. Nu weet je waar je je de komende tijd op kunt focussen in je werk.
Werk je met meerdere mensen binnen jouw bedrijf? Communiceer jouw nieuwe doel dan ook aan je medewerkers. Je medewerkers kunnen je namelijk goed helpen jouw doelen te bereiken. Blijven zij aan je oude doel werken terwijl jij al lang een stap verder bent, dan mis je belangrijke kansen.
No Comments