We kennen het allemaal wel, we werken ‘in’ ons bedrijf, want we voeren opdrachten uit voor klanten, in mijn geval wel. Ik start s’morgens altijd met het bekijken van mijn mailbox, ik check mijn mailbox maar 2 keer per dag. Om 08.00 en om 16.00 om precies te zijn, ik ben dan maximaal 1 uurtje per tijdsvak met mijn mailbox bezig. Wat ik wel altijd doe is onderaan mijn mailbox beginnen, zodat niet alle oude mailtjes blijven liggen. Ik heb mijn mailbox wel altijd aan staan, als er dan een belangrijk mailtje binnen komt, pak ik die tussendoor even.
Doelen stellen
Om te groeien en jezelf continue te blijven ontwikkelen, is het belangrijk om af en toe even een dagje een break in te lassen. En dan niet om me-time in te lassen, maar puur om eens te kijken naar je bedrijf vanaf de buitenkant. Stel jezelf de vraag, wat kan ik eraan doen zodat mijn bedrijf nog meer groeit, of juist gaat groeien. Wat ik zelf regelmatig doe is het luisteren van podcasts. Deze inspireren mij enorm, om mijn bedrijf te laten groeien, of mijn bedrijfsvoering aan te passen daar waar nodig.
Welke doelen wil je behalen met jouw bedrijf, wie is jouw doelgroep? Bereik je je doelgroep al op de juiste manier, of kan dat nog beter? Welke strategie ga ik toepassen om mijn bedrijf te verbeteren. Zit je elke maand met het feit dat je over enkele weken geen werk meer hebt, of dat het opraakt? Dan moet je jezelf bovenstaande vragen echt stellen, zet ze voor jezelf op papier. En mijn gouden tip is echt, luister podcasts! Zoek een rustig plekje in huis, of desnoods buitenshuis, en neem een notitieboek bij de hand.
Maar ik heb er geen tijd voor
Dat zeg ik nog steeds met regelmaat, en toch probeer ik om in ieder geval 1 uurtje per week tijd in te plannen voor mijn bedrijf. Waar sta ik en hoever wil ik nog komen, en hoe ga ik dat bereiken. Ook weer door het luisteren van podcasts, raak ik geïnspireerd. Ik schrijf dat meteen op, zodat ik dat later nog eens kan nalezen. Zelf plan ik dit uurtje altijd in als mijn man thuis is, dan vlucht ik altijd even naar boven met mijn iPhone en een notitieboek, zodat ik in alle rust kan luisteren en schrijven.
7 tips om aan jouw bedrijf te werken
- Boeken lezen; en dan met name boeken die gaan over het ondernemerschap. Ik schreef recent een artikel over de 5 meest inspirerende boeken voor startende ondernemers. Vergeet geen aantekeningen te maken terwijl je een boek leest.
- Kijk naar andere bedrijven; ken je een aantal bedrijven die jou inspireren? Bedrijven met een bepaalde strategie, zoals bol.com? Volg ze een tijdje en leer alles over hun strategie.
- Zoek een partner; en dan niet om mee samen te werken, maar om regelmatig even een uurtje te sparren. Hebben jullie allebei een webshop? Dan kun je vast en zeker wel tips met elkaar uitwisselen.
- Ontwikkeling; blijf jezelf doorontwikkelen, heb je de mogelijkheid om een cursus te doen? Doe dat dan zeker.
- Vooruit plannen; wanneer je een strategie hebt is het handig om deze alvast voor minimaal een half jaar. Speel hierbij ook in op bijzondere data zoals de komende feestdagen, belangrijke events en deadlines die je moet halen.
- Doelgroep; focus op je doelgroep. Ga na wie jouw doelgroep is, en richt je daar volledig op.
- Content; gebruik je meerdere kanalen, dan is een content kalender echt een musthave. Je behoud hiermee het overzicht op je content voor eventuele diverse kanalen.
Uiteraard zijn er veel meer tips om aan je bedrijf te werken, wellicht dat ik daar in de toekomst nog een artikel over publiceer. Mij geeft het altijd zoveel voldoening als ik weer een strategie heb gemaakt en een planning voor een lange tijd, dan kan ik weer even vooruit. Heb jij nog tips? Laat ze achter in een reactie.
No Comments