Business Geen categorie

Ondernemen doe je zo! Zo houd jij je administratie op orde

Administratie is iets waar de meeste ondernemers een hekel aan hebben, tenzij het je werk is natuurlijk :). Tot begin dit jaar had ik er ook een hekel aan, ik liet het dan ook vaak liggen, en stapelde het op tot een berg papierwerk waar ik dan vervolgens weer dagenlang mee bezig ben.

Wanneer doe je de administratie

Voorheen liet ik dus alles liggen en keek ik wel wanneer ik het deed. Nu doe ik om de 2 weken de administratie, tot die tijd leg ik alles in een bakje op een stapel, in en uitgaande facturen. Op maandag doe ik dan de administratie en werk ik het systeem waarin ik werk bij, ik gebruik trouwens sinds begin dit jaar MoneyMonk, super handig programma als je geen zin en tijd hebt in de administratie / boekhouding.

Als ik dan de kwartaalaangifte moet doen heb ik altijd alles netjes op orde en ben ik ook daar zo klaar mee. In MoneyMonk zie je trouwens precies wat je geleverde diensten en voorbelasting zijn als je alles steeds bijwerkt, super handig, hoef je zelf niet meer te rekenen :).

Hoe doe je de administratie

Zoals ik al aangaf doe ik het iedere 2 weken, en tot die tijd leg ik alles netjes in een bakje. Ik heb de inkomende facturen allemaal in een map zitten maar ik bewaar ze ook in mijn e-mail, je weet maar nooit. De uitgaande facturen die bewaar ik ook in een map, en die zijn altijd downloadbaar vanuit het MoneyMonk systeem.

Je kunt ervoor kiezen om je rekening te koppelen aan het facturatie systeem, deze registreert dan eenvoudig wanneer een uitgaande factuur betaald is.

Betalen van inkomende facturen

Het betalen van inkomende facturen doe ik altijd op een vrijdag, ik wil dan altijd de week netjes afsluiten en daarom betaal ik alle facturen die binnenkomen op vrijdag.

Heb jij nog tips voor het doen van de administratie? Let me know!

Ps. dit artikel is NIET in samenwerking met MoneyMonk geschreven, maar puur gebaseerd op eigen ervaringen.

 

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply