Het leven bestaat uit geven en nemen. De meeste mensen zijn het wel gewend om te geven en te nemen in hun relatie, maar vinden het lastig om te geven en nemen als ondernemer. Je geeft en neemt niet alleen bij klanten, maar ook bij zakelijke relaties. Hoe dit precies zit, lees je in dit artikel.
Geven en nemen bij klanten
Je ‘neemt’ veel van je klanten. Iedere keer als een klant een bestelling plaatst, neem je namelijk geld van hem of haar. Terecht natuurlijk, aangezien je ook een product en/of dienst levert, maar je klant kan zijn of haar geld ook bij een andere organisatie uitgeven. Het is belangrijk hier rekening mee te houden. Daarom neem je niet alleen van je klanten, maar vergeet niet om af en toe wat te geven. Dat kan een klein extraatje zijn, zoals een gratis product bij de volgende bestelling, maar ook korting.
Door je klanten af en toe iets te geven, zorg je ervoor dat zij zich speciaal voelen. Dit is goed voor je klantrelatie. Het kost je misschien wat geld, maar uiteindelijk levert af en toe geven je meer op dan wanneer je alleen maar neemt.
Geven en nemen bij zakelijke relaties
Ook bij zakelijke relaties is het erg belangrijk om te geven en te nemen. Stel, je hebt een leverancier waar je al jaren grondstoffen bestelt. Deze leverancier beloont jou als trouwe klant door af en toe wat extra grondstoffen te leveren of je korting te geven. Dit ‘neem’ je van jouw zakelijke relatie. Zeker terecht, aangezien je een goede klant bent, maar je kunt ook af en toe iets teruggeven. Denk hierbij aan een bedankje voor jullie jarenlange samenwerking.
Door je zakelijke relaties af en toe iets te geven, houd je de relatie gezond. Hier hebben jullie uiteindelijk allebei profijt van. Neem als er iets gegeven wordt, maar vergeet ook zeker niet zelf af en toe wat te geven.
1 Comment
Giovanna Jansen
2 december 2018 at 15:57Goeie tips! Het moet inderdaad wel van twee kanten komen. Goed idee om je klanten en je zakelijke relaties van tijd tot tijd ook te belonen met extra producten of korting.