Business

Waarom potentiële leads jouw website verlaten

Het meest frusterende wat er is, je zit te staren naar je Google Analytics pagina terwijl je ziet dat er een aantal personen op de afrekenpagina zitten. En ‘plop’ ze zijn weg! Ik geef toe, ik heb dit zelf ook een tijdje terug meerdere malen gehad. Ik heb uitgezocht waarom dit steeds gebeurde, en kwam erachter dat ik mijn website echt moest optimaliseren! Wil jij er ook achterkomen waarom potentiële leads jouw website verlaten? Volg dan dit stappenplan dat ik heb geschreven naar aanleiding van mijn eigen ervaringen.

  1. Begin een onderzoek

    Om te begrijpen waarom potentiële leads jouw website verlaten, zul je moeten onderzoeken en belangrijker zelf ondervinden! Toen ik zo zat, ben ik zelf door mijn webshop gegaan, ik kwam tot de conclusie dat er teveel categorieën waren. Buiten het feit om dat dit lastig is en chaotisch wordt, vind ook Google het minder aantrekkelijk. Daarnaast was mijn website ook enorm traag, en had ook regelmatig downtime.

    Tevens oogde de website niet zo erg, we hadden nog niet zoveel producten. Nu is dat op zich geen probleem, maar er stonden dus ook te weinig foto’s op de website waardoor het een digitaal wit papiertje werd. Producten waren niet snel genoeg te bereiken, en daardoor schoot het bounce percentage ook omhoog. Potentiële leads klikte na nog geen minuut de website alweer weg. Tijd voor verandering dus! Dit geldt overigens voor webshops en voor websites!

  2. Hoe kan het beter

    De volgende stap is jezelf afvragen hoe je dit beter kunt aanpakken. Het belangrijkste is om je website of webshop door en door te kennen, je moet weten waar alles staat en hoe je alles kunt vinden. Kun je iets makkelijk vinden? En vind de bezoeker dat ook? Zorg ervoor dat jouw homepage al aantrekkelijk genoeg is om door te klikken. Maak gebruik van Call-To-Action buttons! Zorg ook dat er genoeg content op je blog staat.

    Heb je een informatieve website, let er dan op dat je niet teveel advertenties toont. Niet iedereen maakt gebruik van een ad-blocker en teveel advertenties, gaat al vrij snel irriteren. Zorg ook dat de navigatie van jouw website simpel is, niet teveel subcategorieën, want ook dit zorgt ervoor dat ze jouw website sneller verlaten.

    Een groot frustratie punt van websitebezoekers; video en audio die automatisch afspelen. Een echte no-go dus! Wat mij wel eens irriteert is dat je op sommige websites verplicht bent om je te registreren, daar heb ik dus geen zin in! Zorg dat iemand als ‘gast’ door kan gaan, grote kans dat je er een nieuwe klant bij hebt!

    Een slecht design werkt ook niet erg mee, wat ik in punt 1 al uitlegde was dat mijn webshop voorheen een digitaal wit papiertje was. Het moet natuurlijk ook weer niet te druk worden, maar een beetje kleur daar worden we wel vrolijk van! Let daarbij ook op het lettertype, een klein lettertype is niet voor iedereen goed leesbaar. Zet desnoods een plugin aan (als je WordPress gebruikt) zodat mensen zelf het lettertype kunnen vergroten of verkleinen.

  3. Geef eens iets weg

    Wat ook heel erg goed werkt, is iets weggeven op jouw website. Dat hoeft niet eens een fysiek item te zijn. Verkoop je een product? Geef dan eens een e-book weg over dat product, wel iets waardevols natuurlijk! Op die manier creëer je een e-mail lijst vol met potentiële klanten die je zo kunt benaderen! Grote kans dat zij een product van je kopen of een dienst afnemen. Als je een webshop hebt, kun je ook iets fysieks weggeven. Zelf geef ik altijd een cadeautje mee bij een bestelling boven de 60 euro. We zijn met zijn allen gek op cadeautjes, niet waar?

    Last but not least! Zorg dat je een dynamische website heb en geen statische! Dat wil zeggen, blijf continue op zoek naar manieren om jouw website of webshop te verbeteren! Heb je hulp nodig bij het conversie gerichter te maken van je website of webshop? Neem dan eens contact met mij op via angela@lizzmedia.nl of kijk op mijn website www.lizzmedia.nl

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply