Wanneer je start als ZZP’er zijn er een aantal zaken die je goed op orde wilt hebben. Je wilt klanten aantrekken en dat kan natuurlijk alleen wanneer je professioneel overkomt. Want iedereen kan starten als ZZP’er en dat betekent nog niet dat iedereen geschikt is. Om jouw (potentiële) klanten te laten zien dat jij ’the real deal’ bent stel jij jezelf graag professioneel op.
En zo doe je dat:
Zorg dat je zichtbaar wordt
Een van de belangrijkste dingen als startende ondernemer is het werken aan je naamsbekendheid. Wanneer mensen niet van jou bestaan weten kunnen ze ook geen klant worden. Tijd dus om naast het ontwikkelen van jouw producten of diensten te werken aan je naamsbekendheid.
Als eerste is het goed om een huisstijl samen te stellen. Deze huisstijl kun je namelijk doorvoeren op je website, je social media kanalen maar ook op bedrukte items zoals enveloppen, visitekaartjes en briefpapier. Zorg ervoor dat overal jouw logo en branding terug komt. Wanneer mensen dan iets van jou voorbij zien komen weten ze direct dat het bij jou hoort. En dat is wat je uiteindelijk wilt.
Daarnaast is het goed om jezelf dus zowel online als offline te laten zien. Maak gebruik van social media, maar ook van bedrukte reclame uitingen zoals flyers en raambedrukking.
Open een zakelijke rekening
Het hebben van een zakelijke rekening is niet verplicht. Toch heeft het verschillende voordelen. Zo kun je namelijk je zakelijke administratie zo beter scheiden van je privé administratie. Daarnaast heeft een zakelijke rekening ook gewoon een veel professionelere uitstraling naar jouw klanten. De naam van jouw bedrijf komt namelijk op het afschrift van de betaler of ontvangen te staan.
Netwerken
Wil je professioneel overkomen en ook nog eens meer klanten krijgen? Dan is netwerken een hele handige manier. Vooral in het begin zul je het vaak toch moeten hebben van ‘via via’ klusjes. Je hebt voor iemand iets gedaan en deze persoon raadt jou en je bedrijf weer aan bij iemand anders uit zijn of haar netwerk. Laat jezelf echter dan wel zien en ga zowel online als offline netwerken.
Offline netwerken kan bijvoorbeeld door naar events te gaan voor ondernemers, netwerkborrels of door aan jouw eigen netwerk te laten weten dat je op zoek bent. Ook in je dagelijkse sociale contacten kun je netwerken.
Online netwerken kun je bijvoorbeeld doen door LinkedIn te gebruiken of actief te zijn in Facebook groepen waar jouw doelgroep aanwezig is.
No Comments