Business Lifestyle

Efficiënte to do list maken: hoe pak je dat aan?

Efficiënte to do list maken: hoe pak je dat aan?

Veel mensen kunnen er niet zonder: een to do list! Hier schrijf je alle taken op die je moet voltooien, gedurende de werkdag – of juist gedurende een algemene dag, week of maand. Hoe kun je het best een to do list maken? We delen onze tips!

To do list maken: kleine taken

Als je aan grote projecten werkt, is het belangrijk om deze bij de to do list onder te verdelen in kleinere, behapbare taken. Het is namelijk bewezen dat we het moeilijk vinden om een start te maken aan een grootschalig project, wat er nog abstract uitziet in ons hoofd. Kleine taken pak je echter gauw op: dat maakt de to do lijst efficiënter. Je kunt de kleinere taken wel onder de hoofdtaak hangen, als subtaak – zo blijft dit netjes bij elkaar staan.

To do lijst maken: realistisch plannen

Het is heel vervelend om aan het eind van de dag steeds weer te moeten vaststellen dat je de to do list niet hebt gehaald. Dit betekent heus niet per se dat je slecht hebt gewerkt, maar waarschijnlijk eerder dat je een onrealistische planning hebt gemaakt. Schrijf niet enorm veel op je to do lijst! Dan haal je ‘m namelijk nooit. Aan de andere kant is het ook weer niet handig als de to do list heel kort is. Het gaat om de middenweg.

To do lijstje maken: juiste volgorde

De volgorde is tevens belangrijk bij het maken van een to do list. Je kunt hierbij verschillende volgordes aanhouden. Zo kun je bovenaan schrijven wat prioriteit heeft: hier moet je als eerst naar kijken. Maar je kunt er juist ook voor kiezen om je to do list op zo’n manier te maken dat je begint met de kleine, korte taken die in no time klaar zijn. Zo kun je al direct iets afvinken, dat zorgt voor een lekker gevoel!

Prioriteiten stellen bij to do list maken

Stel prioriteiten in je to do list. Zet bovenaan wat belangrijk is om te doen, of maak dit dikgedrukt of onderstreep het. Het is maar net wat het handigst werkt voor jou! Je wilt de prio’s in ieder geval niet over het hoofd zien.

To do lijst digitaal of op papier: de vorm

Denk verder na over de vorm van de to do lijst. De een schrijft het liefst op papier, de ander kiest voor een to do list maken online. Je kunt het wellicht allebei eens uitproberen, om achter je voorkeur te komen. Een to do lijst maken in Excel is bijvoorbeeld heel overzichtelijk, maar er zijn nog meer programma’s en apps voor een online to do list maken. Denk aan Todoist, Any.do, Google Tasks of Asana.

Meer tips voor je werkdag? Efficiënter werken: het lukt met déze 5 handige tips!

You Might Also Like